کد خبر:۴۹۰۰۷۹
رحیم پور ازغدی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران:

 منشور روحانیت امام بایکوت شده است 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عده ای در حکومت ما مقاله می نویسند که وابستگی به غرب توهم است به خاطر همین شرایط است که منشور روحانیت امام بایکوت شده است و امروز هم تعجب کردم که شما دانشجویان برای آن جلسه گذاشته اید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست بازخوانی منشور روحانیت و پیام امام خمینی به روحانیون و حوزه‌های علمیه امروز در دانشکده حقوق دانشگاه تهران به همت بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان این دانشگاه و با حضور دکتر رحیم پورازغدی و آیت الله اعرافی، رئیس جامعه المصطفی برگزار شد.

 


در ابتدای این نشست رحیم پورازغدی در خصوص منشور روحانیت امام خمینی گفت: این منشور آخرین مکتوب مفصل امام قبل از رحلتش بود که در واقع می‌توان گفت یک جمع بندی در باب روحانیت و نقاط قوت و ضعف آن بود که به بررسی تهدید‌ها و فرصت‌ها نسبت به روحانیت پرداخته است.

 


وی ادامه داد: چیزی که امام بیشترین توجه را در این منشور دارند آن است که در طول تاریخ این جریان‌های ضد دینی نبودند که مقابل انبیا می‌ایستادند بلکه کسانی بودند که با ادعای مسلمانی شعار مذهبی می‌دادند و با این عبارت تحریک آمیز پیش می‌رفتند که انبیا می‌خواهند اصول و مقدسات شما را از شما بگیرند امام در این منشور از این عده به عنوان ولایتی‌های بی‌دین تعبیر می‌کند چرا که این افراد کسانی بودند که در طول تاریخ روحانی در برابر روحانی علم می‌کردند که بعد از پیامبر نیز این خط ادامه پیدا کرد.

 


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه توحید در میان متفکران دینی اسلام به دو وجه تقسیم می‌شود تصریح کرد: توحید اول مربوط به عده‌ای می‌شود که معتقدند وقتی در شناسنامه‌های ما نوشته شده مسلمانیم پس در بهشت و درجات بالای آن خواهیم بود. دسته دوم کسانی هستند که معتقدند توحید یعنی پرستش و خداپرستی، حب خدا و پیامبرانش مهر و برچسبی نیست که به هر کسی بتوان چسباند تا او مسلمان خوانده شود.

 


رحیم پورازغذی در این خصوص خاطرنشان کرد: امام با اشرافی که بر تقسیم این دو توحید میان مردم داشت میان آن‌ها مرز می‌کشد و بین دو نوع روحانیت و تشیع تمیز قائل می‌شود امام می‌گوید عده‌ای از روحانیون به اسم توحید و دین و مذهب برای خود دکان باز کرده‌اند و عده‌ای دیگر برای سلوک فردی و اجتماعی خود تلاش می‌کنند‌‌ همان طور که امروز خیلی از مردم انواع و اقسام مختلف پرستش‌ها را دارند یکی ثروت می‌پرستد، یکی خون و‌نژاد و تبار و دیگری مدرک که همه این‌ها از انواع پرستش‌ها را در پرستش خدا جمع کرده‌اند.

 


وی با تاکید بر اینکه امام در منشور خود به جنبه دیگری از روحانیت نیز اشاره می‌کند که هیچ وقت نه به شاه و نه صدام و نه به صهیونیسم نه گفت خاطرنشان کرد: این دسته از روحانیون به دشمن گفتند زیارت برای ما و حکومت برای شما در واقع شاید بتوان گفت امام کار بسیار خطرناکی کرد و غیر از او هیچ کس جرات نوشتن این منشور را نداشت.

 


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتن منشور روحانیت را درست دو سه ماه قبل از فوت امام نوعی وصیت نامه محتوایی به حوزه و مذهبی‌ها دانست و افزود: امام در این منشور تمام روحانیت را مورد خطاب قرار می‌دهد از طلاب جوان تا مراجع چرا که امام احساس خطر می‌کرد زیرا عده‌ای در آن زمان می‌گفتند این حرف‌ها باید مخفیانه و بین خود روحانیون زده شود چرا که اگر علنی گردد روحانیت تضعیف خواهد شد.

 


رحیم پورازغذی با اشاره به بخشی دیگر از سخنان امام (ره) گفت: ایشان معتقد بودند باید به حوزویان تاکید داشت مذهب و دین ملک من و شما نیست که ابزار برتری ما شود بلکه باید اعتقاد داشت روحانیت حامل امانت وحی و تعهد به آن است اگر فکر می‌کنید می‌شود روحانی بود و از زیر یک تعهد سرخ و خونین شانه خالی کرد سخت در اشتباهید چرا که بعضی‌ها در حوزه‌ها روحانی شدند در حالی که هیچ هدف الهی نداشتند.

 


وی در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در خصوص حرکت امام برای نوشتن منشور روحانیت اظهار داشت: در تاریخ شیعی هیچ کس جز امام چنین حرف‌هایی نزده بود چرا که امام خود احیاکننده روحانیت بود و هیچ کس نمی‌توانست وصله‌ای به ایشان بچسبانند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: امام به روحانیونی که حاملان امانت وحی و تعهد سرخ خونین بودند و چوب دین را خوردند و نان دین را نخوردند در منشور خود درود می فرستد . همچنین بر حماسه سازان روحانیت که منبر رفته اند، خطابه کردند و سوختند تا مردم را روشن کنند سلام می فرستد. امام همچنین به روحانیون تذکر می دهد که درس بحث حوزه برایشان تبدیل به عادت نشود چرا که همه اینها وسیله است و هدف اصلی خداست. همچنین تذکر می دهد که حوزه و روحانیت برایشان تبدیل به بت نشود تا وسیله ای گردد که میان خود و خدایشان فاصله افتد.

 

رحیم پورازغذی در ادامه با اشاره به اینکه امام همچنین روحانیون را به دو دسته تقسیم می کند خاطرنشان کرد: دسته اول آنهایی هستند که آماده کشته شدن پای حرف هایشانندو دسته دوم روحانیونی هستند که هر جا خطر است فرار می کنند. این عده از نظر من در زمان امام به شکلی بودند و حالا نیز به نحو دیگری وجود دارند.

 

وی در خصوص دسته بندی روحانیون جوان و بچه مذهبی ها نیز گفت: دسته اول کسانی هستند که شوق شهادت در راه اهداف شان را دارند و دسته دوم کسانی اند که جز ورق و کتاب که منیت آنها را افزایش می دهد چیز دیگری نمی خوانند که به تعبیر امام آنها در شب یلدای زندگی گرفتار شدند و حقیقتا روحانی نیستند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امام همچنین در منشور خود تاکید می کند اگر فداکاری علمای صالح نبود همان بلایی که سر انجیل و تورات آوردند سر قرآن می آوردند و ما امروز چیزی جز یک دین تحریف شده نداشتیم و معلوم نبود چه چرندیاتی به اسم اسلام به خورد مردم می دادند.

 

رحیم پورازغذی تاکید کرد: حوزه ای که تشیع را نگاه داشت حوزه ای بود که در همه زمینه ها فعال بود به این خاطر که بزرگان حوزه گاهی در هفت هشت رشته نظریه پردازی می کردند و در آنها عالم بودند. امام نیز روحانیتی را قبول داشت که منتقم مستضعفین و مدافع فقرا باشد. اما در کنار این اشاره می کند که روحانیت انحرافات زیادی نیز داشته است که از جمله آن شکل گیری روحانیتی بود که وقتی همه اهداف آنها را جمع می کنیم در آخر همه چیز به نفع سرمایه داران و علیه ظالمان می شود در حالی که آنها به اسم همیاری با مستعضفان روی کار آمده اند.

 

وی یادآوری کرد: ما در ایران نهضتی نداریم که اولین شهیدش روحانی نباشد. بیشترین شهید را در جنگ تحمیلی از قشر طلبه ها دادیم امام نیز در این خصوص تاکید می کنند. شکارچیان استعمار به دنبال همین دسته از روحانیون هستند و سراغ روحانیون تسلیم طلب و عافیت طلب نمی روند. جای سوال دارد که از آنها بپرسیم چرا در شعار با آخوندهای متحجر مخالف می کنند اما اقدام به ترور عالمان روشنفکر می کنند. این عده باید بدانند علمای اصیل اسلام هیچ گاه دست شان در کاسه سرمایه داران نرفت.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که آیا ما میان روحانیت نفوذی داشته ایم یا خیر؟ گفت: امام در این خصوص صریحا می گوید آنهایی که فکر می کنند استعمار روی روحانیتی که با نفوذ در میان مردم به وجود آمده است هیچ برنامه ای ندارد ساده اندیشی و حماقت می کنند. امام همچنین می گوید ما از همه روحانیون دفاع نمی کنیم و مردم بدانند که روحانیون مقدس نما و متحجر کم نبوده و نیستند در حوزه های علمیه هستند کسانی که علیه اسلام ناب عمل می کنند.

 

رحیم پورازغذی در این خصوص ادامه داد: کسانی که در حوزه ها علیه اسلام ناب ژست تقدس نمایی می گیرند تیشه به ریشه دین می زنند و امام در خصوص این افراد می گویند خطر مقدس نماها خطری است که تشیع را تهدید می کند. امام در منشور خود در این خصوص ادامه می دهد لحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال بیرون نیایید چرا که آنها دشمن رسول الله هستند پس در مقابل با این افعی ها اتحادتان را حفظ کنید. امام همچنین تذکر می دهد برای عده ای از مردم روحانیت تا هنگامی قابل احترام بود که حماقت از سر و پایشان می بارید و اگر حوزه های ما با آن شرایط ادامه می باید وضع حوزه ها امروز همانند وضع کلیساهای قرون وسطا بود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشجویان دانشگاه تهران را مورد خطاب قرار داد و گفت: امام بارها و بارها تذکر داده اند که باید مراقب باشید تفکر جدایی دین از سیاست به طلبه های جوان سرایت نکند اما متاسفانه امروز طلبه های جوان ما در حوزه ها چه در قم، مشهد، اصفهان و نجف در مدارس ویژه ای دارند طبق چنین تفکراتی تربیت می شوند و حتی امام و شهید مطهری را هم لعن می کنند.

 

رحیم پورازغذی در پایان سخنان خود اظهار داشت: در دوران بعد از انقلاب خیلی از چپ ها راست شدند و خیلی از راست ها چپ. کلا وضعیت شیر تو شیری است. امام همیشه در این خصوص نگران بودند و تاکید داشتند باید تمام رگ های وابستگی مان را از دنیای متوحش غرب قطع کنیم اما عده ای در حکومت ما مقاله می نویسند که وابستگی به غرب توهم است به خاطر همین شرایط است که منشور روحانیت امام بایکوت شده است و امروز هم تعجب کردم که شما دانشجویان برای آن جلسه گذاشته اید.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۷
با عرض سلام
چه شده که نامه چندین تشکل دانشجویی به حوزه علمیه قم را سایت رسانیوز و یا فارس منتشر می کند اما این خبرگزاری از انتشار و باز انتشار آن خودداری می کند؟!
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰
صوت کامل این جلسه که شامل سخنان آیت الله اعرافی هم بشود از کجا بدست بیاوریم
0
0
پربازدیدترین آخرین اخبار